Saturday 25 February 2012

Jodoh Dari Allah

Assalamualaikum::

Sesunggunya dalam usia remaja ne, kita terdedah dengan banyak perkara yang berlaku, Dan dari perkara yang berlaku itu, tak kira baik atau buruk akan mengajar kita memjadi orang yang matang. Setiap keputusan yang diambil akan memgambil peranan yang besar. Sama juga dalam memili pasangan, Allah dah tetap kan pasangan  untuk kita dampingi dan sayangi. Sesungunya  Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki. Boleh jadi engkau cintakan sesuatu tetapi ia buruk bagimu dan begitu juga sebaliknya. Pada setiap persimpangan kehidupanmu, apakah engkau merasakan bahawa Allah tiada bersamamu? Bahkan dia sentiasa mendengar dan melihatmu. Persoalannya, apakah engkau sudah merintih pada-Nya, meminta pada-Nya dan memperlihatkan apa yang sepatutnya kepada –Nya? Aku berlindung dengan Allah daripada menjadi hamba yang kufur dan lupa diri.  Jadi kita sebagai umat-Nya Kenalah selalu berdoa agar mendapat jodoh yang baik.

Cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tidak mungkin kita dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah. Jadi sedarlah allah yang berhak memiliki hati kita walaaupun hati ini sentiasa merontah untuk mencintai dan dicintai. Alangkah hancurnya hati ini takkalah apa yang kita cintai tak kita miliki. Alangkah kecewanya jiwa takkalah cinta kita ini tak dibalas oleh orang yang kita cintai. Kita tak bersalah takkalah cinta itu hadir dari seseorang, Tapi pernakah kita berfikir tentang pasangan kita tu, Baik buruk bila bersama dengannya. 

Firman Allah...
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (An Nur :26)

Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7) 

Ikut hati, memang rasa nak ada perempuan yang betul-betul dapat menghargai diri ini sebaiknya, Tapi bila dengan dia, rasa diri ini rendah berbanding dia. "Carilah pasangan yang sekufu"  ayat tu la yang selalu saya pegang. Saya rasakan dia tak sekufu dengan saya, dia cukup baik, berbanding dengan saya.... cukuplah saya dah luahkan apa yang saya rasa pada dia,.. Siapapun jodoh yang ditentukan oleh allah kepada saya.. saya akan cuba hargainya...


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum, saya betul betul tak tahu apa yang dia fikir, kesenagan dia dulu ka atau keselamatan ! entah apa bodoh sial gaya macam tue....